تاثیرات کرونا بر بازار ایران

جدید ترین و به روز ترین وقایع

تاثیرات کرونا بر بازار ایران

۱۲۹ بازديد

اقتصاد ایران تحت تاثیر ویروس کرونا

طبق گزارش دنیای اقتصاد، ارزش معاملات خرد هم با افت شدید به ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسید و در مقابل ۲۶۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در پایان معاملات در صف‌های فروش قفل شد. ناگفته نباید گذاشت که انتظار برای تصمیم‌گیری روز سه‌شنبه ناظر بازار درخصوص محدودیت دامنه نوسان قیمت هم عامل مضاعفی در جهت فشار فروش‌های دیروز ارزیابی می‎‌شود.

در جریان داد و ستد‌های روز گذشته، از ۳۰۸ نماد فعال بورسی، تنها ۱۸ نماد قیمت پایانی مثبت داشتند و ۲۸۹ نماد قیمت پایانی منفی را به ثبت رساندند که حاکی از گستردگی فشار فروش بود. این اتفاق درحالی رخ داد که بسیاری از نماد‌های بورسی به‌دلیل آشفتگی حاکم بر جریان بازار و بدون اثرپذیری ویژه از تحولات بازار‌های جهانی به‌دلیل قرار گرفتن در موج منفی فروش‌های روزانه به صف فروش کشیده شدند. چنین رفتاری در بازار‌هایی با سلطه ترس عمومی یک واکنش همیشگی به شمار می‌رود و تا کاهش نسبی التهابات می‌تواند ادامه داشته باشد.


یکی دیگر از اتفاقاتی که در جریان خرید و فروش‌های روز گذشته در بازار سهام شکل گرفت، واکنش شدید سهام شرکت‌های مرتبط با قیمت‌های جهانی فلزات اساسی بود. اگرچه قیمت جهانی نفت در نخستین دقایق روز دوشنبه با سقوط ۳۰ درصدی بزرگ‌ترین افت روزانه خود از سال ۱۹۹۱ تاکنون را تجربه کرد و بسیاری از کارشناسان معتقدند که مسیر پرشتاب نزولی قیمت جهانی نفت می‌تواند سرآغاز افت قیمتی سایر کامودیتی‌ها نظیر مشتقات نفتی، فلزات اساسی و حتی مواد غذایی باشد، اما با گذشت چند ساعت از شروع دادوستد‌های مربوط به فلزات اساسی نظیر فولاد، مس، آلومینیوم و روی؛ واکنش‌ها به سقوط قیمت جهانی نفت بسیار کنترل شده‌تر و آرام‌تر بود به نحوی که تا لحظه نگارش این گزارش، قیمت این فلزات نهایتا تا مرز ۵ درصد افت را به ثبت رسانده‌اند و از کف‌های روزانه خود فاصله گرفته‌اند. اما فشار تقاضا در سهام کامودیتی محور می‌تواند ناشی از تیره‌وتار شدن چشم‌انداز قیمت جهانی این محصولات و انعکاس مستقیم این رویداد بر سودآوری سال آینده شرکت‌های مرتبط باشد که تاحدی واکنش سرمایه‌گذاران را توجیه‌پذیر می‌کند.

اما در نقطه مقابل برخی از صنایع بورسی نیز هستند که قرابت زیادی با بازار‌های جهانی نداشته و بروز ریسک‌های بزرگ در این بازار‌ها نمی‌تواند اثر معناداری بر مختصات ارزندگی این سهم‌ها داشته باشد. در چنین شرایطی تشکیل صف‌های فروش در این موارد را می‌توان به بروز رفتار گروهی و موج‌های فراگیر فروش نسبت داد که با آرام‌تر شدن اوضاع انتظار می‌رود تخصیص سرمایه‌های آزاد شده به نحو مطلوب‌تری صورت پذیرد.

بیشتر بدانید: https://eghtesaad24.ir/fa/news/59479

پیش بینی وضعیت بازار لوازم خانگی

رتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: اگر شرایط تولید به همین روال باشد، سال آینده در صورت استقبال مردم از خرید احتمالا با کمبود لوازم خانگی مواجه خواهیم شد.

وی گفت: به دلیل اینکه بازار در رکود به سر می‌برد در حال مکاتبه با وزیر اقتصاد هستیم تا برای واحدا‌های صنفی که باید برای مالیات ۹۸ تا خرداد ۹۹ اظهارنامه پر کنند تسهیلاتی قائل شوند.

میری با بیان اینکه بازار لوازم خانگی نیز از ویروس کرونا مصون نبوده است، بیان کرد: شیوع بیماری کرونا موجب کاهش فروش لوازم خانگی شده است.

افزایش بیکاری با شیوع کرونا

شیوع کرونا به معنای کسادی کسب و کار و آن نیز به معنای افزایش احتمال بیکاری است. در این یادداشت به چند باید ضروری در چنین وضعیتی اشاره شده است.

ناقوس بیکاریِ آخر سال، امسال زودتر از هر زمان دیگری به صدا درآمده است؛ ظاهرا دلیل این پیشامد نابهنگام چیزی نیست مگر دومینوی مصائبی که صاحبان کسب و کار در سال ۹۸ با آن روبرو بوده اند؛ اقتصاد ایران بعد از مواجهه با نوسانات ارزی، بازگشت تحریم‌های اقتصادی، افزایش قیمت بنزین و اجباری شدن رمز پویا، حالا چند هفته‌ای است که در ایستگاه کرونا توقف دارد.

علیرضا حیدری از فعالان صنفی کارگری آشنا به مقررات بیمه‌های اجتماعی درباره پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کارگرانی که شغلشان را در جریان ویروس کرونا از دست داده اند به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: شرط برقراری این مقرری داشتن سابقه بیمه شده اجباری در تامین اجتماعی است؛ کسی که قرار است مقرری بیمه بیکاری دریافت کند باید حتما کارگری باشد که حق بیمه او را کارفرما پرداخت می‌کند و این مزایا شامل حال بیمه شدگان اختیاری و خویش فرما نمی‌شود.

 رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره قیمت‌ها بیان کرد: مقرر شده تا تولیدکنندگان در سال آینده با برگزاری جلسات با مسئولان وزارت صمت در این باره تصمیم گیری کنند.

تاثیر کرونا بر بازار بورس

اقتصاد ۲۴ شاخص کل بازار سرمایه برای سومین روز از معاملات این هفته با ریزش همراه شد و امروز نیز با افت ۲٫۷۱ درصدی معادل ۱۴ هزار و ۴۶۴ واحد به زیر ۵۲۰ هزار واحد بازگشت.

شاخص کل هم وزن نیز با افت ۱٫۴ درصدی معادل دو هزار و ۵۳۵ واحد از کانال ۱۸۰ هزار واحدی دیروز به ۱۷۸ هزار و ۴۳۵ واحد سقوط کرد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.